header-icon

הגעתם להחלטה שמתאים לכם להיות עצמאיים? להיות עצמאי נשמע כמו חלום, אך עם ניהול לא נכון החלום יכול להפוך לסיוט.

יש מספר צעדים חשובים שעליכם לעשות עוד לפני פתיחת העסק כדי להיות חוקיים על פי חוקי המדינה. בין אם מדובר בעוסק פטור ובין אם מדובר בעוסק מורשה עליכם לדווח לרשות המיסים על כל הכנסה שלכם. איך עושים את זה?

 

עוסק מורשה / עוסק פטור במשרדי מע”מ

על פי חוק, כל בעל עסק, עוד לפני שהעסק החל לפעול, חייב להירשם כעוסק מורשה או פטור במשרדי מע”מ. עליכם יהיה להתייצב במשרדי מע”מ הקרובים אליכם עם המסמכים הבאים: תעודת זהות, חוזה עבודה (עוסק מורשה), חוזה רכישה או שכירות של העסק, אישור מהבנק או צילום שיק.

עוסק פטור הינו עסק שמחזור המכירות שלו (לא הרווח) אינו עולה על 100,187 שקלים בשנה (לשינויים בסכום יש לעיין באתר מע”מ) ושאינו רשום ברשימה הסגורה של העסקים שאינם רשאים להיות עוסק פטור.

על מנת לרשום את העסק שלכם במע”מ, יהיה עליכם לדווח מהי מטרת העסק, מה צפי ההכנסות ומי בעל העסק. עבור עוסק מורשה קיימות יותר דרישות ויותר אישורים. כך או אחרת, ניתן לעשות את התהליך לבד, או להיעזר ביועץ מס או רואה חשבון המתמחה בפתיחת עסקים מול רשות המיסים, כדי שזה ילווה אתכם בתהליך ויקל עליכם בנקודות שונות בדרך.

 

מס הכנסה

לאחר שדיווחתם על הקמת העסק במשרדי מע”מ, יהיה עליכם לרשום את העסק גם במס הכנסה. ניתן לעשות זאת דרך דואר רשום עם חתימה של בעל העסק (יש לציין כי באפשרות זו – אין לנהל את העסק עד שמתקבל אישור בדואר חוזר). כדי להבין יותר מה דרוש לכם, תוכלו לעיין באתר של מס הכנסה ולראות אם אתם זכאים לפתיחת עסק ועל מה עליכם לדווח בזמן הפעלת העסק.

בעת הרישום עליכם יהיה לדווח על הפרטים הבאים: שם מלא, תעודת זהות, כתובת פרטית, תכלית העסק, מיקום העסק, מספר טלפון של העסק, מספר טלפון אישי, תאריך פתיחת העסק, מספר עוסק במע”מ.

 

חשבוניות

כאן מדובר על דבר שעליו כל עסק יכול ליפול. חובה עליכם, לכל זמן שהעסק עובד, להיות מסודרים עם ניהול החשבוניות, שמירה עליהן ודיווח על פי הוראות ניהול ספרים. כך גם תימנעו מקנסות או מסגירת העסק וגם תוכלו לדעת מה קורה לכם בעסק בצורה מדויקת. כבר קיבלתם מספר עוסק במשרדי מע”מ? גשו להדפיס חשבוניות חתומות בבית דפוס.

זכרו, יש לרשום כל תקבול, בין אם מדובר בתשלום במזומן, שיק, שיק דחוי, כרטיס אשראי וכו’… רשמו הכל בספרי העסק ברגע שקיבלתם. בנוסף ניתן גם לעבוד עם מערכת חשבוניות דיגיטלית, שתשמור את כל הפעילות החשבונאית שלכם במקום אחד מסודר.

 

חשוב לדעת

על כל הוצאות העסק חשוב שתדווחו, הוצאות אלה מחושבות כהוצאה מוכרת וכך תוכלו לקבל ניכוי מס. הוצאות מוכרות הן הוצאות עבור חשבון חשמל, מים, טלפון, אינטרנט, ספקים אחרים, ובעצם כל הוצאה הקשורה לעסק.

 

תיק ניכויים

כל עסק שמעסיק עובדים חייב לפתוח תיק ניכוי מס. כעסק חדש יהיה עליך לפתוח תיק ניכויים דרך משרד השומה בעיר בה העסק שלך נמצא. מדי חודש יהיה עליך לדווח על שכר העובדים, להעביר את המס שנוכה ולהוציא תלושים באמצעות תוכנה מאושרת.

 

המלצה

קשה מאוד להיות גם מנהל העסק וגם לדאוג לכל הפרוצדורות מול הרשויות.

לאחר שכבר פתחת את העסק, והוא עובד, דאגו לרואה חשבון שיהיה צמוד לעסק שלכם. כל טעות קטנה של איש לא מקצועי יכולה להוביל לקנסות מצד הרשויות. זכרו, רשות המיסים דואגת לעשות ביקורות חוזרות לכל עסק, אל תתנו להם לתפוס אתכם לא מוכנים. הרבה עסקים נסגרים עקב ניהול כושל, לכן, אם אתם רוצים לחסוך בהוצאות דאגו שזה לא יבוא על חשבון שירותיו של רואה חשבון מקצועי.