header-icon

לא מעט ישראלים חושבים כיצד לנהל ולתכנן את השקעותיהם באופן נכון וראוי ובצורה שאיננה מסכנת אותם יתר על המידה, זאת תוך היכולת להניב עם הזמן רווחים נאים ומשמעותיים. גם כאן, כמו בתחומי כלכליים אחרים, חשוב להכיר מספר כללים ובראשם היכולת לבנות תוכנית השקעות מסודרת.

במידה ויש לכם סכומי כסף פנויים ניתן, כאמור, לנתבם למספר אפיקי השקעה וזאת תוך היכולת להכיר ולשמור על מספר כללים מנחים שבחלקם ניגע במאמר זה.

פיזור ההשקעות

בין אם מדובר על סכום השקעה של 150 אלף שקלים ובין אם מדובר על סכום של 8-10 מיליון שקלים, חשוב כמובן לא להשקיע את כולו סביב השקעה אחת. פיזור ההשקעות יבטיח לכם התנהלות זהירה ובריאה בה לא תמצאו עצכם בתוך זמן קצר בלי הסכום אותו השקעתם.
בתוך כל השקעה חשוב לבצע התאמה מול רמת הסיכון הקיימת. לא פעם יכולה השקעה להיחשב להרפתקנית יותר ועל כן יש וכדאי להשקיע תחילה סכומים נמוכים אותם תוכלו להכיל במידה ואותה השקעה תרד לטמיון. הימנעו כמובן ממצבים בהם כסף המיועד למצבי חירום הופך להיות חלק מההשקעות שלכם.

הימנעו מההחלטה להשקיע אך ורק ב”מגרש הביתי”

לא מעט ישראלים יעידו כי רצונם למצוא אך ורק אפיקי השקעה בישראל, זאת מבלי הרצון לבחון השקעות עם פוטנציאל גבוה גם בחו”ל. הסיבות לכך נעוצות בעובדה כי אותם ישראלים מרגישים יותר בנוח להשקיע בנכסים ופרויקטים שנמצאים כאן, כשהם מרגישים ביטחון למול כך שמדובר בהשקעה שמדברת את ה”שפה” שלהם.

בחירה של משקיעים ישראלים להשקיע אך ורק באפיקים ופרויקטים בישראל היא כמובן מובנת ומתקבלת על הדעת. עם זאת, קיימים מקרים ואותם משקיעים “ננעלים” אך ורק על הרצון להשקיע בישראל ובכך “מייפים” עבור עצמם אפיקים ופרויקטים שלא באמת יניבו להם הצלחה כלכלית, כשמנגד פרויקטים דומים במדינות סמוכות, דוגמת יוון וקפריסין, יכולים להניב להם הצלחה כלכלית בטווח הזמן הקצר והבינוני.

במקרים ובהם קיבלתם החלטה להשקיע אך ורק בישראל, חשוב לזכור שתחת החלטה זו יש ולא תמצאו אפיקים ופרויקטים ששווה להשקיע בהם בטווח המיידי. כאן ניתן להחליט על אחד מהשניים – האם קיימת בנו הסבלנות להמתין להזדמנות טובה באמת וכשזו תגיע נשקיע בה או בביצוע ניסיונות באיתור אפיקים ופרויקטים בחו”ל אל מול אותה החלטה עקרונית שקיבלנו בהתחלה.

הימנעו מהתנהלות של “שגר ושכח”

משקיעים ישראלים, להם סכומי כסף המושקעים בעשרות אפיקים שונים, מגיעים לא פעם למצב בו הם מבצעים השקעות של “שגר ושכח” – התנהלות בה הם משקיעים סכום כסף לא מבוטל באפיק השקעה מסוים אך נמנעים מלעקוב אחר הנעשה. במקרים אלו לא פעם אותו סכום שהשקיעו לא מניב להם תשואה רבה, כשהם אינם מודעים בכלל למצב ולרוב אין להם האפשרות והזמינות לעקוב אחר הנעשה באותו אפיק, גם בשל העובדה כי פיזרו את השקעותיהם בעשרות אפיקים אך לא בנו לעצמם תוכנית מעקב יעילה יחד עם אנשי מקצוע בתחום ההשקעות.

ביצוע השקעות במספר אפיקים הוא כדאי ומומלץ כפי שכבר הזכרנו קודם. עם זאת, לצד אותו פיזור רחב של השקעות, חשוב לבנות תוכנית מעקב ארוכת טווח לגבי כל אותם אפיקים וזאת תוך הגדרת יעדים מספריים ברורים יחד עם אנשי המקצוע ובכך נוכל לקבוע לעצמנו האם עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו או שיתכן וכדאי למשוך את אותה השקעה כספית ולנתב אותה לאפיק או פרויקט אחר.

בדיקת הפן המשפטי

בכל אפיק השקעה ובמיוחד בפרויקטים, דוגמת השקעה בתחום הנדל”ן, חשוב כמובן ללמוד לעומק האם מדובר בהשקעה כלכלית כדאית. אותו מחקר חשוב שיעשה לא רק סביב מידע ופרמטרים כלכליים אלא גם ברמה המשפטית.

אפיקי השקעות של נכסים, דוגמת קרקעות ודירות, יכולים להפוך עבור משקיעים למלכודת משפטית שתוביל אותם למצב שלא רק שלא יוכלו להניב מאותם נכסים רווחים, אלא יובילו למצב שאותם נכסים, שלא נבדקו לעומק ברמה המשפטית, יגרמו לאותם משקיעים להפסדים כלכליים קשים ואף לפגיעה במוניטין שבנו לעצמם לאורך השנים.

בדיקה של אפיקי השקעה, נכסים ופרויקטים בפן המשפטי וכן בפן הכלכלי, חשוב שתעשה יחד עם צוות מיומן ומקצועי אשר מעניק תחת קורת גג אחת את המעטפת המקצועית והמשפטית הרחבה והמלאה. מעטפת שתוכל להעניק לכם את המידע המבוקש עוד בטרם ההשקעה ובכך לדעת אילו אפיקי השקעה כדאיים גם ברמה המשפטית ומאלו כדאי להתרחק ולהימנע. אנחנו ברוזנבלט- מנוסים בתחום תכנון ההשקעות ונשמח לתאם פגישת הכרות. לתאום פגישה ניתן ליצור עמנו קשר

כניסה לאפיקי השקעה שונים מצריכה הכנה מוקדמת שבה נצטרך לפעול באופן מסודר וזהיר, זאת תוך שימוש בכלים מקצועיים דוגמת בדיקת נאותות רחבה וניסוח של הסכם השקעה.

כל כלכלן ומשפטן המלווה משקיעים במסגרת פעילותם אחר איתור והשקעה באפיקים ופרויקטים חדשים בארץ ובחו”ל יידע לומר לכם עד כמה חשוב לבצע בדיקת נאותות ולנסח הסכם השקעה מפורט המתייחס למספר רחב של נקודות חשובות וקריטיות.

מהו בעצם הסכם השקעה?

הסכם השקעה הינו הסכם משפטי מחייב בעל השלכות רחבות. בתחום המשפט ניתן למצוא עורכי דין להם הידע המקצועי כיצד לנסח ולחבר הסכמי השקעה בין משקעים ליזמים, כשהסכמים אלו מסדירים בעצם את אופן ההשקעה במיזם ובחברה וכוללים את הזכויות והחובות של כל הצדדים.

ביצוע בדיקת נאותות – Due Diligence

במסגרת הסכם ההשקעה ניתן יהיה לראות סעיפים המתייחסים לביצוע של בדיקת נאותות – בדיקה שנעשית מצד אנשי המקצוע מטעם המשקיעים אשר ייבחנו את המיזם והחברה בה הם רוצים להשקיע ברמה הכלכלית, המשפטית והחוקית, כשעל פי תוצאות אותה בדיקה יוכלו המשקיעים לקבל החלטה מושכלת האם להמשיך בפרויקט ולהתחיל לבצע בפועל את ההשקעה אליה כיוונו.

מבנה הון החברה

במסגרת בדיקת הנאותות יתפנו אנשי המקצוע מטעם המשקיעים לבחון את מבנה וחלוקת הון החברה. בחינת הון החברה כוללת בעצם בדיקה של כל המקורות המשתתפים באותה נקודת זמן בבעלות החברה ומניין מגיע בדיוק הון החברה מכל אחד מהבעלים. כאן יהיה ניתן לגלות אודות מניות החברה, קרנות, הון זר, מקורות הון חיצוניים הניתנים באמצעות הלוואות, אגרות חוב ועוד.

ניתוח מבנה ההון של החברה מאפשר בעצם לקבל תמונה רחבה יותר למול השאלה עד כמה החברה באמת יכולה לממן עצמה לאורך זמן. חברות המתבססות במידה רחבה מידי על הון שניתן מהלוואות הן חברות שבאופן טבעי יסומנו כחברות בהן קיים סיכון כלכלי גבוה יותר ואף תמרור אזהרה משמעותי עבור משקיעים במסגרת ביצוע בדיקת הנאותות. מנגד, חברה שרוב הונה מתבסס על הכנסות והונם של בעלי המניות תהיה כזו המעידה על בסיס כלכלי יציב ואיתן.

בדיקת זכויות הקניין הרוחני

אספקט רחב נוסף שנבדק במסגרת בדיקת הנאותות מתייחס לבדיקה של זכויות הקניין הרוחני של החברה בה נרצה להשקיע. הקניין הרוחני הינו מושג משפטי המתייחס למשאבים הלא מוחשיים הקיימים של חברות. משאבים להם ערך כלכלי רחב, כשגם עליהם יש הכרה והגנה משפטית. בתוך אלו אנו מכירים כמובן נכסים הנוגעים לתחום זכויות היוצרים של פטנטים, סימנים מסחריים, סמלילים, סודות מסחריים ועוד.

בדיקת זכויות הקניין הרוחני תניב לנו מידע רחב ומפורט על כלל נכסי הקניין הרוחניים של החברה, סטטוס תהליך הרישום של כל נכס קניין רוחני, מהו היקף ההגנה המשפטי של כל נכס, באילו מדינות אותו נכס מוגן ועוד.

חשוב כמובן לבצע את בדיקת הזכויות על הקניין הרוחני מטעם המשקיעים ולהימנע מלהישען לגמרי על המידע שיתקבל מטעם החברה או היזם. יש פעמים ואלו ימנעו מלחשוף את כלל זכויות הקניין הרוחני הקיימות אצלם, כשידיעתם כי חשיפה מלאה של המידע עלול להוביל לבריחה של משקיעים פוטנציאליים.

בחינת הסכמי הסודיות

מסמכים נוספים אליהם ירצו המשקיעים להגיע במסגרת בדיקת הנאותות יהיו ההסכמים הסודיים עליהם חתומים היזמים והחברות מול צדדים שלישיים. הסכמי סודיות אלו יחייבו כמובן בהמשך גם את אותם משקיעים ועל כן חשוב להכיר את תוכנם ובעצם לדעת על מה אותה חברה התחייבה ומה דרשה מול אותם צדדים.

יש פעמים ובמסגרת הסכמי הסודיות של החברה יגלו המשקיעים כי יהיה קיים קושי ממשי לבצע אי אלו פעולות שיווק והתרחבות של אותה חברה בשל העובדה כי באותם הסכמי סודיות קיימות מגבלות התרחבות וזאת בכדי לשמור על אינטרסים אחרים. הידיעה על אותן מגבלות מהוות מידע חשוב ומשמעותי בתוך סל שיקול הדעת של כל משקיע בבואו להחליט אם להשקיע באותו יזם או חברה.

בדיקה של הסכמי סודיות יכולה גם להעיד על חוזקה של אותה חברה בשוק בו היא פועלת. בתוך אותם הסכמים ניתן כמובן להתרשם האם אותה חברה פועלת באופן ראוי בשמירה על מידע חיוני שנוגע אליה, כשהוא גם חיוני להמשך הצלחתה וקיומה שנים קדימה. הקפדה על אלמנטים חשובים באותם הסכמי סודיות מטעם אותה חברה, יש בה להיות סימן מעודד וחשוב בכל הנוגע למקצועיותה ורצונה לשמור על עצמה, עובדיה, נכסיה והמשקיעים שלה בהווה ובעתיד. לתאום פגישה ניתן ליצור עמנו קשר

בעידן הגלובלי החדש, רבים מפתחים עסקים דיגיטליים שמתנהלים בחו”ל או פועלים מול גורמים בחו”ל. לעוסקים בתחום ישנן שאלות רבות בנושא. מחובת דיווח ועד על מה ניתן להזדכות. במאמר זה נעשה סדר בדברים.

אם כבר התחלתם לפעול כעסק דיגיטלי או אם אתם חושבים להתחיל להקים עסק משלכם שכל כולו יהיה מבוסס על התקשרות אינטרנטית, אתם חייבים להכיר את החוקים ולהתנהל על פיהם. הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא שכל הכנסה חייבת בדיווח. ההתנהלות בעסק דיגיטלי אינה שונה, גם במקרה שהכנסות מחו”ל ובתוך כך, חשוב שתכירו לא רק את החובות שלכם אלא גם את הזכויות.

יותר עסקים מתנהלים מול לקוחות בחו”ל

בשנים האחרונות ובוודאי בשנה האחרונה חלה עלייה ביזמויות אינטרנטיות. לא רק פרילנסרים או עובדים מהבית אלא אנשים שמחליטים לעסוק בתחומי השיווק והמכירות לחו”ל. מפתיחת חנות באמזון, אטסי ודומות ועד מתן שירותים בפייבר ודרך פלטפורמות אחרות.

העולם נהיה גלובלי, עסקים מקבלים את כספם מכל העולם דרך פלטפורמות כמו פייפאל ולעתים במטבע וירטואלי. לצד אלו שמתמסרים לחלוטין לעסק, ישנם גם שכירים שמפתחים “עסק מהצד”, אם מתוך כוונה ליצור הכנסה נוספת ואם מתוך כוונה לעזוב בסוף את מקום העבודה ולהתמסר לעסק הדיגיטלי לחלוטין. כל אלה מחויבים כמובן בהצהרה על ההכנסות, אך זכאים גם להצהיר על ההוצאות.

הדרך להצהיר על הכנסות והוצאות

מבחינת רשות המיסים, ישנם שלושה סוגי עסקים: פטור, מורשה וחברה בע”מ. עוסק פטור מתאים לבעלי הכנסה אשר אינה עולה (נכון לשנת 2021) על 99,983 ₪. עוסק מורשה מתאים לבעלי הכנסה אשר עולה על גבול זה והוא חייב להגיש דו”חות דו חודשיים למע”מ (אלא אם נקבע אחרת) וזאת בנוסף לדו”ח השנתי למס הכנסה. חברה בע”מ היא ישות מורכבת יותר ובדרך כלל אין הצדקה לפתיחתה בעסק דיגיטלי ובמיוחד בתחילת הדרך. כאן: מדריך להקמת עסק תוכלו לקרוא בפירוט על אודות סוגי העסקים.

פתיחת תיק ברשויות המס מאפשרת לא רק לדווח על ההכנסות על פי חוק אלא גם על ההוצאות. רבים מחליטים להתנסות בתחום מתוך מחשבה שברגע שהם יתחילו להרוויח, אז הם יקימו עסק. עם זאת, יש להביא בחשבון כי גם הצהרה על הוצאות משמעותית וכך תוכלו להיות זכאים להחזרי מס בגין תשלומים שונים כמו: הקמת אתר, קורס שיווק, לוגו ועוד. אספו את כל החשבוניות ודווחו על ההוצאות, גם אם עוד אין לכם הכנסות.

האם יש לדווח על הכנסות גם כשהן לא נכנסות ישירות לחשבון הבנק?

העלייה בעסקים האינטרנטיים הובילה לכספים ש”מסתובבים” בין פלטפורמות שונות. לא עוד העברות בנקאיות, צ’קים ותשלום בכרטיס אשראי. עכשיו ישנה עלייה משמעותית בתשלומים שמתקבלים בפלטפורמות כמו פייפאל ובמטבעות וירטואליים. כאן המקום לציין כי כל תשלום ואפילו ברטר (שאינו תשלום אלא החלפת שירות אחד באחר), חייבים בדיווח.

כלומר, עצם העובדה שקיבלתם תשלום מחייבת אתכם להצהיר עליה ולהפיק חשבוניות, גם אם נדמה שאף אחד לא יכול לראות את העברת הכספים. זוהי נקודה חשובה שכל בעל עסק ובמיוחד בעל עסק דיגיטלי חייב להכיר ולהבין.

תשלומים בין מדינות

לא פעם העסק הדיגיטלי עובד מול לקוחות מסביב לעולם ולאו דווקא במטבע ישראלי. במקרים אלה יש לשים לב לנקודות הבאות:

• עסקה בין מדינות מתבצעת ללא תוספת מע”מ. בהתאם, אם נרכשו שירותים ומוצרים בחו”ל, העסק לא יוכל להזדכות במע”מ. העסק יכול להיות עוסק מורשה אך הוא לא יצטרך לגבות מע”מ מלקוחות בחו”ל.

• ניתן להזדכות על עמלות בגין משיכת כספים ועל עמלות המרת מטבע, אם יש כאלו. כל הוצאה נחשבת לצורך מס הכנסה וכדאי לדווח עליה.

• יש לנהל רישום ספרים ממש כמו כל עסק ואין זה משנה היכן הלקוחות נמצאים. אפשר להתנהל בחשבוניות דיגיטליות ולבצע את הדיווחים גם מרחוק.

כיצד מדווחים על הכנסות והוצאות בעסק דיגיטלי?

למעשה, הדיווח על ההכנסות וההוצאות אינו שונה באופן משמעותי מזה של העסק הפיזי. עוסק פטור צריך להגיש אחת לשנה דו”ח למס הכנסה ובו כלל ההוצאות וההכנסות. עוסק מורשה צריך להגיש דו”ח שנתי ובנוסף דו”ח דו חודשי (לרוב) למע”מ. במידה ולא בוצעו עסקאות בישראל, עדיין יש צורך לדווח למע”מ וכמו כן, אפשר להזדכות על רכישות שבוצעו כאן בארץ וליהנות מהחזר מע”מ גם אם אין תשלום לרשות זו.

אנו ממליצים לכל עוסק ולכל מי שחושב לפתוח עסק דיגיטלי לקבוע פגישת התייעצות ללא כל עלות וללא התחייבות. בפגישה נבחן את הנושא לעומק, איזה עוסק כדאי לפתוח ונוכל להנחות לגבי החובות והזכויות של העסק.

ישראלים אשר מתכננים לעזוב את הארץ, לתקופה קצובה ידועה מראש או לתקופה ארוכה (ואפילו ללא כוונה לחזור), צריכים להסדיר נושאים שונים ואחד מהם הוא נושא המיסוי. המטרה שלנו במאמר זה היא לעשות סדר בכך שנענה על שאלות נפוצות בנושא.

רגע לפני שנוכל לענות על שאלות, חשוב לציין כי במקרים רבים חשוב להתייעץ באופן אישי. אם אתם מתכוונים לעבור לחו”ל למספר שנים או לתקופה ארוכה, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולהיעזר בשירותינו.

מהי אמנה למניעת כפל מס?

אמנות למניעת כפל מס מתייחסות להסכם המתקיים בין שתי מדינות ובו הן מסכימות על זכאות וקדימות המיסוי. המטרה של האמנה היא למנוע מנישום לשלם כפל מס, במדינת בה הוא אזרח ובמדינה בה הוא מתגורר. האמנה קובעת גם את חלוקת המס ומי תהיה הראשונה לקבל את הכספים.

למשל, אזרח ישראלי המתגורר באנגליה, יצטרך קודם כל לשלם את כספי המס באנגליה ולאחר מכן ישלם את הפרש המס בישראל (אם הכנסתו בגובה שדורש את תשלום ההפרש). כך או אחרת, לא אמור להתבצע תשלום מס מלא בכל אחת מהמדינות במידה וקיימת ביניהן אמנה למניעת כפל מס.

מה המשמעות של ניתוק תושבות?

פעולת ניתוק תושבות משפיעה על היבטים שונים בחיים. היא אומרת שהנישום לא מתגורר יותר בישראל ועל כן הוא לא משלם יותר מיסים ולא משלם עבור ביטוח לאומי. במצב זה, הנישום לא יהיה זכאי לקבל טיפולים רפואיים בישראל במידה ויגיע לביקור.

חשוב לציין כי ניתוק תושבות אומר כי הנישום לא מתגורר בישראל. לא מדובר על ויתור על אזרחות ישראלית ואם תרצו לחזור לארץ, תוכלו לחזור כתושבים חוזרים. כדי לבצע את הניתוק יש לשהות לפחות 183 יום מחוץ לישראל ושמרכז חייכם יהיה בחו”ל.

האם יש להגיש דו”ח למס הכנסה גם אם חיים בחו”ל?

כל אזרח או תושב ישראל חייב בהגשת דו”ח למס הכנסה. כל עוד לא בוצע ניתוק תושבות, יש להגיש דו”ח שנתי וככל הנראה גם בשנה בה נותקה התושבות. לאחר ניתוק התושבות התשובה לשאלה האם חלה חובת הגשת דו”ח למס הכנסה טמונה במבחן “חזקת הימים”.

כל מי שנקבע שמרכז חייו הוא בישראל, חייב להגיש דו”ח שנתי. חזקת הימים אומר כי מי ששהה בישראל 183 ימים מתוך שנת המס או שלאחר שנת 2019 שהה בישראל 30 יום ומעלה או ששהה בישראל בין השנים 2017-2019 מעל 425 ימים, נחשב לצורך כך כמי שמרכז חייו הוא בישראל.

האם תושבים שאינם אזרחים זכאים לקצבת זקנה?

נושא זה חשוב מאד וגם כאן, יש לבחון כל מקרה לגופו. באופן עקרוני, אזרח ישראל אשר מקום מושבו בחו”ל, יכול להימצא זכאי לקבלת קצבת זקנה. הדבר נכון במידה והאזרח עבר להתגורר במדינת אמנה ובמקרה בו האזרח החל לקבל קצבת זקנה ורק לאחר מכן עבר להתגורר בחו”ל.

בכל מקרה, על מנת להיחשב כזכאי לקצבת זקנה, צריכים להתקיים הקריטריונים הבאים:

• הגעה לגיל המזכה
• ביטוח זקנה בביטוח לאומי
• השלמת תקופת אכשרה
• ביצוע תשלומי ביטוח לאומי על פי חוק

במקרה של מכירת נכס – מתי הכי כדאי למכור?

שאלת מכירת הנכס גם היא מורכבת אך לא רק מבחינת המיסוי. השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם יש צורך במכירה והאם יש כוונה לחזור לישראל בשנים הקרובות או לא. אין תשובה אחת נכונה שהרי להחזקת נכס בזמן השהות בחו”ל ישנם יתרונות וחסרונות ברמת ניהול הנכס והבטחת קבלת הכספים.

מצד המיסוי, בעת מכירת הנכס יש לבחון האם חלה חובה לתשלום מס שבח. יש לבחון את התנאים ולהביא בחשבון כי רק מי שתושב ישראל יכול לקבל פטור ממס זה (ובתנאי שמתקיימים כלל התנאים למתן פטור). אם יש ברשותכם נכס שאתם שוקלים למכור לפני המעבר לחו”ל, מומלץ לפנות אלינו לבחינת הנושא לעומק.

מהי הדרך להגיש דו”ח למס הכנסה לאחר המעבר לחו”ל?

בשנת המעבר לחו”ל יש להגיש דו”ח למס הכנסה בעבור ההכנסות שהתקבלו בישראל ובנוסף, להודיע על ניתוק תושבות. יש לקבל מענה מרשות המיסים כאשר יתכן והיא תבקש להמשיך להגיש דו”חות מס, גם אם היא על אפס הכנסות בהכנסה בישראל. בכל מקרה יש להקפיד על הגשת הדו”ח הראשון ולפעול על פי בקשת רשות המיסים.

כחלק מההתארגנות לקראת המעבר לחו”ל אנחנו ממליצים להתייעץ איתנו. בשיחה אחת נוכל לקבוע מהי הדרך המתאימה להתנהל, האם יש צורך לחתום על מסמכים מראש כדי שנוכל לייצג אתכם ולהכין אתכם להתנהלות עתידית נכונה מול רשות המיסים.

רגע הפרישה לפנסיה הוא רגע מרגש מבחינות רבות. הוא מציין שינוי והתחלה של תקופה חדשה. מעבר לסיום תקופת העבודה, יש לפרישה השלכה כלכלית וכפי שיש להתכונן לשינוי בהתנהלות ושגרת החיים, כך יש לתכנן מראש את הצד הפיננסי.

תכנון פרישה מתבצע שנים לפני היציאה אליה ואפשר בכל רגע נתון לבצע בדיקה של הנתונים הקיימים ולעשות שינויים והתאמות, במידת הצורך. באופן כללי, המטרה של כל אדם צריכה להיות לצאת לפנסיה עם יכולת כלכלית להמשיך להתקיים ולחיות חיים טובים. בכתבה זו ריכזנו את הדברים שחשוב לדעת על תכנון פרישה כדי שתוכלו להגיע לשלב זה במצב האופטימלי.

• תהליך תכנון פרישה הוא תהליך אישי

תכנון הפרישה צריך להתבצע באופן אישי, בהתאמה למצב הנוכחי שלכם ולרצונות העתידיים שלכם. ישנם מרכיבים רבים שיש להתחשב בהם כמו: ההון הנוכחי שלכם, המצב הבריאותי, ההתחייבויות הכלכליות שלכם ועוד.

החלטה אשר טובה לאחד לא בהכרח תהיה טובה לאחר ולכן, בתהליך נרצה לאסוף מידע רב ככל האפשר, לדעת מהן הציפיות שלכם ובהתאם להמליץ על הפעולות הטובות והנכונות ביותר עבורכם מבחינה פיננסית ומבחינת מיסוי.

• בכל רגע אפשר לבדוק את תוכנית הפרישה

הזמן המתאים ביותר לתכנן את הפרישה הוא עכשיו. צעירים מתחת לגיל 30 מופתעים כשמדברים איתם על גיל הפרישה, אך זהו זמן מושלם להתחיל ליצור חסכונות ולבדוק את המסלולים השונים שיאפשרו בבוא היום ליהנות מחיים נוחים.

אלו אשר עברו את גיל 30 ואפילו את גיל 50, ימצאו כי הם עדיין יכולים לערוך שינויים והתאמות של אופן החיסכון. מכאן אפשר להבין כי בכל רגע נתון אפשר לבצע בדיקה של תוכנית הפרישה ולבדוק אם נכון לעשות שינויים או נכון יותר להישאר במצב הנוכחי.

• ישנה משמעות לתזמון הפרישה

הפרישה היא לא רק שינוי בסגנון החיים אלא גם אירוע משמעותי מבחינה כלכלית. לתזמון הפרישה ואופן הפרישה יכולות להיות השפעות מבחינת מיסוי. לתאריך הפרישה לאורך השנה יכולה להיות משמעות ובמיוחד כאשר ישנם פיצויים ומענקי פרישה.

במידה והפורש צפוי לקבל כספים בסכום גבוה, מומלץ בדרך כלל להמתין עם הפרישה לרבעון האחרון של השנה. בצורה זו הוא יוכל לתכנן נכון יותר את תשלומי המיסים שיחולו על אותם פיצויים. לעתים עובדים בוחרים את תאריך הפרישה על פי תאריכים אישיים ונוחות משפחתית, בלי להבין את המשמעות הכלכלית. כדי להימנע מכך מומלץ לפנות אלינו, לבצע פגישת הערכה לקראת פרישה ולהחליט (גם) מהו התאריך הנכון לפרישה.

• יש להביא בחשבון את נושא המיסוי בעת הפרישה

תכנון פרישה חייב להביא בחשבון סוגיות של מיסוי. ניתן למשוך כספי פיצויים לפני גיל פרישה אך לפעולה זו יכולות להיות השלכות כלכליות מבחינת תשלומי המס. לא תמיד ישנה אפשרות להימנע ממשיכת הכספים אך חשוב מאד להבין את המשמעות של הפעולה. לפני המשיכה יש לבדוק את החלופות העומדות בפני החוסך, לחשב מה יהיה גובה התשלום לרשות המיסים וכיצד הפעולה תשפיע על דמי הפנסיה העתידיים.

במקרים מסוימים ניתן למשוך את הכספים בתשלומי מס מופחתים. בנוסף לכל הנאמר, נושא ההפקדות חשוב גם הוא ומאפשר ליהנות מהטבות מס שונות. לרשות החוסכים עומדת קרן פנסיה וקרן השתלמות וכל אחת מהן יכולה להוות פתרון כלכלי חכם להפחתת מס בהתאם לחוק.

• מומלץ לתכנן את הפרישה עם מומחה בעל ניסיון

תכנון פרישה דורש התחשבות במצב הנוכחי של העובד, במצב הכלכלי, במצב המשפחתי וכן בציפיות האישיות לתקופת הפנסיה. ישנם גורמים רבים שצריכים לבוא לידי ביטוי ולא תמיד העובד יודע אילו הטבות עומדות לרשותו. בנוסף לכך, לעתים ישנה השקעה בביטוחים כפולים או שלא מתאימים לצרכים ולרצונות של העובד.

את תכנון הפרישה יש לבצע עם בעל מקצוע אשר יכול לראות את התמונה הרחבה. עליו להיות מנוסה בתחום, להכיר היטב את תקנות המס ולהבין את ההשלכות הכלכליות של כל פעולת חיסכון. לקוחות רוזנבלט נהנים משירות תכנון מקצועי ויסודי. אנו מזמינים אותך ליצור קשר ולשמוע כיצד נוכל לעמוד לרשותך.

את המושג “פנסיה” ופרישה, הגה ביסמרק בסוף המאה ה-19. אז, כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה זכו להגיע לגיל הפנסיה וממוצע שנות החיים היה שלוש שנים בלבד מעל גיל הפרישה. היום המצב שונה כשבממוצע אנשים ממשיכים לחיות כ-20 שנה ויותר לאחר היציאה לפנסיה. נתונים אלו מעודדים ומצביעים על שיפור באיכות החיים, אך גם אומרים כי יש לתכנן נכון את החיים שלאחר הפרישה.

תכנון פרישה צריך להביא בחשבון את הגדילה בתוחלת החיים ואת עלויות המחייה שצפויות להיות במהלכן. רבים מדי מתנהלים עד לגיל הפנסיה בלי לדעת מה צפוי להם מבחינה כלכלית לאחר שיעזבו את מקום העבודה. מעבר לפעילויות שונות שאתם אולי חולמים עליהן, חשוב שתדעו מהן הזכויות שלכם, כמה כספים יעמדו לרשותכם וכיצד תוכלו לקבל יותר מהכסף שלכם ולשלם פחות תשלומים לגורמים שונים.

תכנון פרישה מוקדם ככל האפשר

עלייה בתוחלת החיים אומרת יותר שנים ללא משכורת ולכן יש לחשוב על הדרך בה תחיו לאחר הפרישה, בשלב המוקדם ביותר. אין גיל שהוא צעיר מכדי לתכנן את הפרישה ואפילו שנות השלושים, בהן נראה שיש עוד זמן רב עד ליציאה לפנסיה, הן מעולות לתכנון. אלו אשר הגיעו לשנים ספורות או עשור לפני התאריך המיועד לפרישה, צריכים “לעשות סדר” ולהיערך לשלב הבא.

תכנון פרישה מוקדם מאפשר להיערך בהתאם, לבצע השקעות חכמות ולדאוג שהכסף יהיה במקום הנכון ולא בביטוחים כפולים שאין בהם צורך. בתהליך התכנון תתבצע בחינה של שלל נושאים שיכולים להשפיע על החיים לאחר הפרישה, כולל:

• בחינת כל תוכניות החיסכון לרבות קרנות הפנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות נדל”ן וכן נכסים פיזיים ורכוש.

• בחינת התחייבויות קיימות לאורך זמן לרבות הלוואות ומשכנתאות ובחינה האם נכון לחפש פתרונות זולים ומתאימים יותר.

• איסוף המידע הנוגע להוצאות קבועות ומשתנות וזאת כדי להצליח לתכנן את ההכנסה העתידית הנדרשת והתאמת החסכונות וההוצאות הנוכחיות לאלו שיהיו בעתיד.

• איסוף מידע על רכוש או אמצעי אחר שיכול בעתיד להפוך להכנסה נוספת משמעותית וזאת במידה והדבר ידוע.

• מצבו הבריאותי של הפורש או הפורשים. בדיקה האם יש אנשים אשר תלויים בפורש שזקוקים לתמיכה באופן קבוע.

• מצב משפחתי ובמקרה של זוגות נשואים יש להתחשב גם בהכנסות משותפות עתידיות מחסכונות וקרנות שונות.

• בחינת הציפיות של הפורש לעתיד. בתכנון פרישה מומלץ לחשוב על המצב האופטימלי אותו רוצים להשיג כדי לתכנן נכון את הפעולות השונות.

פעולות המתבצעות בתהליך תכנון פרישה

תהליך תכנון פרישה צריך לכלול החלטות רבות. בין היתר יש לבחון את החסכונות וקרנות הפנסיה, יש לבדוק את הנכסים הקיימים של הפורש ולבחון את זמן הפרישה. כל ההחלטות מתקבלות מתוך מטרה לנתב את הכספים כך שיפיקו את המקסימום ולצד זאת להפחית את תשלומי המס, עכשיו ובעתיד.

לאחר איסוף כל המידע הרלוונטי שמופיע למעלה, אפשר להתחיל לבצע תכנון פרישה וזאת בהתאם לגיל האדם הפונה אלינו. בין היתר יבחנו כל הקופות לרבות קופת הפנסיה, קופות הגמל וחסכונות נוספים. בשלב זה נבחן מהי הדרך האופטימלית לניתוב הכספים כך שיפיקו את המקסימום. בין היתר נבחן את גובה דמי הניהול, האם פעולות החיסכון השונות מהוות זכאות במס ואם כן, האם הזכאות מנוצלת.

צעד נוסף שנבצע הוא ליצור תוכניות חיסכון חדשות במידת הצורך. במידה ואין תוכניות חיסכון כמו קופת גמל או שיש יתרון לפתיחת תוכנית נוספת, נמליץ עליה. בשלב זה נעשה סדר בתיק הביטוחים, נבדוק שאין כפילויות אשר גובות מכם כספים מיותרים ונסביר לכם מה הביטוח שלכם מכסה.

לקראת יום הפרישה

תכנון פיננסי נכון רואה גם את יום הפרישה. רגע לפני קבלת ההחלטה לפרוש, חשוב להבין שלצעד זה יש השלכות כלכליות ולכן יש לתזמן את תאריך הפרישה כדי להשיג את הטבות המס המרביות וכן הקצבאות האופטימליות.

יש לבדוק מהו הזמן הנכון למשוך את הכספים ובאיזה אופן. חשוב לדעת כי אין כלל אחד שנכון לכולם ואת ההחלטות יש לבצע בהתחשב במצב האישי, המשפחתי, הפיננסי וכן בהתאם לתקנות מס אותן ניתן לנצל בצורה המיטבית. הצוות המנוסה שלנו ברוזנבלט ישמח לעמוד לרשותכם בתהליך ולעזור לכם להתכונן לעתיד, בכל גיל.

קבלה וחשבונית מס אלה מסמכים חשבונאיים משפטיים אשר מעידים על הכנסות העסק. נוסף להם, העסק יכול להפיק גם חשבונית עסקה וחשבונית מס קבלה. כל מסמך כזה יינתן במקרה שונה ובכתבה זו נעשה סדר בניהם ונבחן מתי יש להפיק כל אחד.

קבלה

קבלה מהווה מסמך על כך שהתקבל כסף. גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה חייבים להפיק קבלה בעבור כל תגמול. מבחינת הלקוח, הקבלה מהווה מסמך משפטי לכך שהוא שילם בעבור העסקה. מבחינת רשויות המס, הקבלה מצביעה על כך שהעסק קיבל כסף בפועל.

מתי נוציא קבלה? לאחר שהכסף התקבל. אין להוציא קבלה על עסקה עתידית וגם עוסק פטור חייב לפעול בצורה זו. חשוב לזכור כי הקבלה היא ההוכחה שהעסק קיבל כסף ולכן אם היא יוצאת לפני סיום העסקה הצד החייב עשוי לטעון כי כבר שילם את התמורה בעד העסקה.

חשבונית מס

חשבונית מס משמשת עסקים מורשים וחברות. עוסק פטור לא מפיק חשבונית מס כיוון שזו כוללת בתוכה גם את מרכיב המע”מ שעוסק פטור לא כולל בתוך העסקה. חשבונית מס מופקת כדרישת תשלום עבור מוצר או שירות, לפני או אחרי שזה ניתן, בהתאם להסכם בין שני הצדדים.

מתי נוציא חשבונית מס? כאשר מתבצעת עסקה בין עוסק מורשה/ חברה בע”מ לבין לקוח עסקי או פרטי. הלקוח יכול לקזז מע”מ על ידי הגשת החשבונית לרשויות המס. העסק צריך לשלם מע”מ בהתאם לחשבונית, גם אם עוד לא קיבל בפועל את התשלום.

חשבונית עסקה

בניגוד לשני המסמכים הקודמים, חשבונית עסקה אינה מסמך חשבונאי משפטי. אין צורך לדווח עליה לרשויות המס והיא לא מחייבת את העסק כלפי הרשויות. חשבונית עסקה היא פתרון לעסקים שאינם רוצים להפיק חשבונית מס ולשלם את המע”מ לפני שקיבלו את הכסף. בישראל, במקומות רבים התשלום הוא שוטף + (30,60,90) ומשמעות הדבר היא שהעסק מקבל את התגמול לאחר שכבר סיפק את המוצר או השירות.

במקרה שהתשלום ניתן בעתיד והופקה חשבונית מס, יהיה על העסק לשלם מע”מ בעוד הוא יקבל את הסכום רק בעתיד ובכך הוא מוצא עצמו מממן את התשלום לרשות המס. במקום לעשות זאת, אפשר להוציא חשבונית עסקה ולהפיק חשבונית מס וקבלה במעמד התשלום.

חשבונית מס קבלה

באפשרות העסק להפיק חשבונית לפני קבלת התשלום או אחריו. כאשר התגמול ניתן עם ביצוע העסקה, העסק יפיק חשבונית מס קבלה במקום שני מסמכים שונים. הדבר נפוץ בכל עסק שמקבל תשלום ברגע ביצוע העסקה. כמובן, חשבונית מס קבלה תופק רק על ידי עוסק מורשה או חברה בע”מ ולמעשה היא חיבור של שני המסמכים יחדיו. חשוב לציין כי כל עוד לא התקבלה תמורה בעבור השירות או המוצר אין להפיק קבלה.

3 נקודות שיש לשים לב אליהן:

ניהול נכון של ספרי החשבונות הוא בסיס להצלחת העסק ולהתנהלות נכונה מול לקוחות ומול רשויות המס. בהוצאת החשבוניות או הקבלות יש לשים לב לשלושת הנקודות הבאות:

1. חשבונית מס וקבלה אלו מסמכים משפטיים
חשבונית מס וקבלה אלו מסמכים משפטיים ולכן יש להפיק אותם כחוק. בחשבונית מס יופיע סכום העסקה הכולל בפירוט סכום המע”מ. בקבלה יופיע סכום העסקה כולל מע”מ (אצל עוסק מורשה/ חברה בע”מ) או ללא מע”מ (אצל עוסק פטור).

2. חשבוניות וקבלות חייבות להיות ממוספרות
חשבוניות וקבלות חייבות להיות ממוספרות בסדר רץ. אי אפשר לדלג על חשבוניות/ קבלות ובמקרה של ביטול מסמך יש לסמן אותו כמבוטל בצורה מסודרת ואין להתעלם ממנו.

3. אפשר להוציא חשבוניות וקבלות באופן ממוחשב
רבים מהעסקים עוברים לחשבוניות וקבלות ממוחשבות. המעבר נחשב לפשוט ונוח ובמיוחד לעסקים שאינם באים במגע יום יומי עם לקוחות רבים. עם זאת, חשוב לשים לב כי התוכנה בה נעשה שימוש תכלול חתימה דיגיטלית על פי ההנחיות. האפליקציה שלנו מאפשרת ללקוחות להוציא חשבוניות וקבלות בצורה קלה ופשוטה ולהעביר אלינו את המידע בלחיצת כפתור, במינימום מאמץ ובתהליך מהיר.

כיצד יש להתנהל בעת ביקורת ניהול ספרים? 

תוכנית עסקית היא מסמך אשר מספק מידע על המיזם, העסק או החברה. המסמך יכול להיות קצר או ארוך והוא יכיל פרטים “גדולים” ו”קטנים”. מהרעיון הכללי ועד לפעולות שיווקיות ובחינת הכדאיות הכלכלית. התוכנית יכולה לשמש לגיוס הון, לקבלת החלטה האם להמשיך עם המיזם וכמתווה פעולות.

בדרך כלל בניית תוכנית עסקית תתבצע לפני הקמת המיזם. עוד לפני ההקמה כדאי לאסוף את כל המידע על הרעיון, על הפעולות שידרשו כדי להוציא אותו לפועל וכדי שאפשר יהיה לראות את התמונה הכלכלית המלאה. תוכנית טובה תתייחס לפעילות הפיננסית לרבות הוצאות צפויות, הכנסות צפויות ומקורות המימון.

מטרות בניית תוכנית עסקית

המטרות בבניית התוכנית העסקית משתנות בהתאם לסוג העסק והיזם אך באופן כללי התוכנית מאפשרת לראות צפי עתידי של המיזם. במקרים בהם נחוץ משקיע (פרטי או הבנק), הוא ירצה לראות את הכיוון של המיזם, מתי הוא צפוי להיות רווחי ומה תהיה גובה ההשקעה לפני שאפשר יהיה לראות את התוצאות. בנוסף, עצם הצגת תוכנית עסקית ברורה ומסודרת למשקיע פוטנציאלי מראה על רצינות המיזם ויוזמיו. אך גם כשנראה שאין צורך במשקיע, חשוב להעריך את ההוצאות הצפויות עד שהמיזם יתחיל להיות רווחי.

בדרך כלל התוכנית תהיה מקיפה ותביא בחשבון נתונים ממשיים שנאספו על השוק המדובר, על תחום העיסוק וכו’. המטרה של התוכנית היא לא להישאר בגדר התיאוריה אלא להוות מתווה שישמש את הפועלים במיזם גם לאחר שהוחלט לצאת לדרך.

איך ניגשים לבניית תוכנית עסקית?

כאמור, התוכנית יכולה להכיל מרכיבים שונים אך אם נרצה שהיא תהיה מקיפה ותיתן את התמונה המלאה על התחום והמיזם, נרצה לאסוף כמה שיותר נתונים ולדאוג שזו תהיה מפורטת ושתכיל את המרכיבים הבאים:

סיכום מנהלים

בדרך כלל תוכנית עסקית נפתחת עם סיכום מנהלים. חלק זה נכתב רק לאחר שנכתבת כל התוכנית כיוון שהיא מהווה תמצית של הסעיפים שאחריה. סיכום זה מאפשר למשקיעים להחליט האם להמשיך בקריאה או לא והוא חשוב בתהליך בקשת הלוואה בערבות המדינה.

מבנה המיזם

יש לתאר בקצרה את המבנה של המיזם, לספר מעט על היזם או היזמים. זה המקום להתייחס לפן השיווקי של המיזם או לפן הפיננסי או לשניהם. כאן המקום לענות על שאלות שעשויות לעלות בנוגע למתחרים, להעסקת עובדים ולהגדיר את מבנה העסק.

ניתוח SWOT

בחלק זה יש לבצע ניתוח שוק, להתייחס ליתרונות, לחסרונות, לאיומים ולהזדמנויות של המיזם. התמונה המלאה תעזור לא רק בקבלת החלטה האם לצאת לדרך אלא כיצד נכון לעשות זאת.

שיווק ומכירות

חשוב מאד להתייחס לחלק זה בכובד ראש ובאופן מעשי. אין לנחש ניחושים או להעריך מה יתבצע כיוון שאז המיזם כולו ישען על השערות בלבד. חלק זה חשוב גם מבחינה פיננסית כיוון שהוא מגדיר את ההוצאות הצפויות לצורך השגת המכירות שידרשו להצלחת המיזם.

מימון

יש לקחת את כל ההערכות המדויקות ביותר כדי להבין כמה תעלה הקמת המיזם. לאחר מכן אפשר להתייחס למקורות המימון ולקבוע למה כל אחד ישמש. כמו כן, בסעיף זה אפשר להתייחס לתשואה הצפויה ובמקרה של פניה למשקיע, יש להתייחס להחזר הכספים (ורווחיות).

טיפים לבניית תוכנית עסקית:

1. עבדו כל פעם על חלק אחד

בניית תוכנית עסקית יכולה להיראות מפחידה ובמיוחד לאנשים שמעולם לא עסקו בתחום ולא נכנסו לעולם היזמות. במקום להסתכל על התמונה המלאה שתתקבל בסוף מומלץ להתרכז בכל פעם בסעיף אחד של התוכנית, להשלים אותו ואז לעבור לסעיף הבא.

2. אספו נתונים רבים ככל האפשר

המטרה של התוכנית העסקית היא לאפשר ליזם ולמשקיעים לראות את התמונה המלאה. לכן חשוב לאסוף נתונים רבים ככל האפשר. היום בעידן האינטרנט אפשר למצוא מידע על מקומות שונים, סטטיסטיקות של אוכלוסייה, מחקרים שנעשו ואפשר להישען על כל אלה. מומלץ לשמור את מקורות המידע כדי לחזור אליהם בהמשך במידת הצורך.

3. צמצמו את המידע למה שרלוונטי בלבד

חשוב שתוכנית עסקית תהיה ממוקדת ובמיוחד כשהיא פונה למשקיעים חיצוניים. אפשר להוציא החוצה את הסיפור האישי, לתאר את הבעיה עליה עונה המיזם אך בצמצום ולהפחית במילים. תוכניות גדולות וארוכות עלולות להרחיק משקיעים ובכלל, רצוי להגדיר את מהות המיזם בצורה הפשוטה ביותר ולהרחיב רק במקומות הנדרשים.

4. השתמשו בנספחים על פי הצורך

כדאי לאסוף נתונים ואפשר לשלב גרפים וסטטיסטיקות. במקום להוסיף את כל אלה בתוך תוכן התוכנית מומלץ להוסיף אותם כנספחים. משקיעים שירצו להמשיך להתעמק יוכלו להסתכל בסטטיסטיקות ובנתונים הנוספים שיחכו להם בסיום התוכנית.

5. התייעצו עם אנשי מקצוע מנוסים

אם אין לכם ניסיון בבניית תוכנית עסקית הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי ניסיון. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו להתייעצות לפני הקמת המיזם החדש שלכם או ברגע שאתם חושבים לשנות כיוון ולהתפתח. נשמח לייעץ ולהעמיד לרשותכם את ניסיוננו הרב בבניית תוכניות עסקיות.

השקעות בחברות ישראליות אשר נמצאות בשלבים ראשונים של פיתוח ומחקר נחשבות להשקעות בעלות סיכון גבוה. לצד זאת, אותן חברות מהוות חלק משמעותי בתעשייה הישראלית. מתוך הבנת הקושי בגיוס משקיעים ומציאת מקורות מימון, מציעה המדינה למשקיעים תמריצים במסגרת חוק האנג’לים.

חוק האנג’לים הוא כינוי לסעיף בחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012. המטרה של סעיף זה היא לעודד תעשיות עתירות ידע המתקיימות ופועלות בתוך ישראל. תעשיות אלו זקוקות למימון לצורך שלבי המחקר והפיתוח, אך הן מתקשות בדרך כלל למצוא מקורות מימון ואשראי. החוק בא לעודד יחידים להשקיע באותן תעשיות על ידי ניכוי מס.

ההטבות שמעניק חוק האנג’לים

על מנת לעודד את ההשקעות בחברות מחקר ופיתוח בא חוק האנג’לים. על פי החוק יכול אדם יחיד (כלומר לא איגוד או חברה) לנכות את ההשקעות שביצע במניות בחברה כנגד הכנסותיו האישיות. לדוגמא, אם אדם נמצא בשיעור מס שולי בגובה 50% והוא השקיע בחברה 1 מיליון ₪, הוא ייהנה מהחזר בגובה מחצית מההשקעה. התוצאה היא השקעה של 500 אלף ₪ בנטו.

התקופה בה תוכר ההשקעה היא שלוש שנות מס, החל מהשנה בה בוצעה ההשקעה, ללא קשר לתאריך המדויק בו היא בוצעה. על מנת לקבל את ההטבה על החברה ועל היחיד לעמוד בתנאים אשר הוגדרו מבעוד מועד.

תנאים לקבלת ההטבות

על פי חוק האנג’לים על מנת ליהנות מהטבות במס יבחנו שלושה סעיפים: ההשקעה, תקופת ההשקעה וחברת המטרה.

השקעה מזכה

השקעה המזכה בהטבות מס תהיה כזו שבוצעה על ידי אדם יחיד בלבד (לא תאגיד). ההשקעה תתבצע בחברת מטרה ובאותה שנת המס יעביר המשקיע כספים לחברה ובתמורה הוא יקבל באותה השנה מניות מהחברה.

תקופת הטבה

תקופת ההטבה תימשך שלוש שנות מס, החל מהשנה בה הועברה ההשקעה המזכה. תקופת ההטבה מתייחסת למשקיע יחיד. אם ישנו יותר מאשר משקיע אחד בחברה, לכל אחד תהיה תקופת הטבה אישית.

חברת מטרה

הטבות במסגרת חוק האנג’לים יינתנו רק במידה והחברה בה הושקעו הכספים נחשבת לחברת מטרה. צריכים להתקיים מספר תנאים כדי שהחברה תיחשב חברת מטרה וכל אחד מהם צריך להתקיים לאורך תקופה מסוימת:

• על החברה להיות חברה ישראלית.
• על החברה לקבל אישור של המדען הראשי של משרד התמ”ת כחברה אשר עוסקת בתחום המחקר והפיתוח.
• חברת מטרה לא יכולה להיות חברה שנסחרת בבורסה.
• 75% או יותר מכספי ההשקעה יופנו למימון מחקר ופיתוח בחברה.
• 75% או יותר מההוצאות על המחקר והפיתוח יוצאו בישראל.
• הוצאות המחקר והפיתוח מיועדים לפיתוח וקידום מפעל החברה.
• לפחות 70% מההוצאות של החברה הן לצורך מחקר ופיתוח.
• הכנסות החברה בשנת ההשקעה ובשנה שלאחריה לא יעלו על 50% מהוצאות המחקר והפיתוח.
• היקף ההשקעה הכולל בחברה מיום ההתאגדות ולרבות הלוואות, לא יעלה על 12 מיליון ₪.
• מחזור המכירות של החברה מיום הקמתה ועד ליום הגשת הבקשה לא יעלה על 4.5 מיליון ₪.
• מחזור המכירות של החברה אינו עולה על 2 מיליון ₪ בשנת המס הנוכחית.

הגבלת סכום ההשקעה

במסגרת חוק האנג’לים רשאי היחיד להשקיע עד 5 מיליון ₪ וזאת לאורך כל תקופת ההטבה. התקרה תיבחן על פי סך כל ההשקעות שבוצעו על ידי אותו אדם בחברה. דיווח על ההשקעה וניכוי ההוצאה יתבצעו במסגרת הגשת דו”ח שנתי לרשות המיסים.

רגע לפני ביצוע ההשקעה יש לזכור כי השקעות במחקר ופיתוח נחשבות לבעלות סיכון גבוה. כמו כן, רצוי לתכנן נכון את ההשקעה מבחינת אפשרויות המיסים. בעזרת רואה חשבון ממשרדנו אשר מכיר את החוק על בוריו ומתמחה בתחום ההשקעות וליווי משקיעים וחברות נבחן יחדיו את הנושא לעומק ונעזור לכם לבצע את ההשקעה באופן שיטיב עמכם.

החל משנת 2017 גם על עצמאיים חלה חובת הפרשה לקרן פנסיה. הרעיון העומד מאחורי החוק הוא להבטיח לעצמאיים, כמו לשכירים, תשלומים בעת שיגיעו לגיל פרישה.

עצמאיים מנהלים את תיקם האישי ומתנהלים ישירות מול רשויות המיסים. לכן, חשוב לדעת מה אומר החוק אך גם לתכנן נכון את תשלומי המס. בעבור תשלומי הפנסיה מקבלים העצמאיים זיכויים בתשלום מס ותכנון נכון יכול להוביל להפחתת מיסים ודאגה טובה יותר לעתיד החוסך.

חובת הפקדה לקרן פנסיה

עצמאיים חייבים בהפקדה לטובת קרן פנסיה. ההפקדה צריכה להתבצע עד לסיום שנת המס בעבורה הכספים מופקדים. החוק מחייב את העצמאי להפקדה בגובה מינימלי אך אלו שבוחרים להפקיד יותר כספים יוכלו ליהנות מהטבות מס בגין ההפקדה וזאת בנוסף להגדלת החיסכון וקצבת הפנסיה.

עוד כדאי לדעת הוא שקרן הפנסיה של העצמאי תוכל לשמש אותו במקרה של סגירת העסק וכל זאת ללא חיוב במס.

שאלות נפוצות על פנסיה חובה לעצמאיים

עצמאיים רבים מעלים שאלות אשר נוגעות לחובת ההפרשה לקרן הפנסיה. מעבר למענה כאן על השאלות הנפוצות נשמח לענות על שאלותיכם ולבצע תכנון מס ומיסוי.

על מי חלה חובת הפקדה לפנסיה?

החל משנת 2017 כל עצמאי חייב להפקיד כספים באופן עצמאי לטובת חיסכון פנסיוני. יוצאים מן הכלל הם שלושת הסעיפים הבאים:

• עצמאי שגילו אינו עולה על 21 שנים.
• עצמאי שגילו עולה על 60 שנים.
• עצמאיים חדשים שלעסק שלהם פחות מחצי שנה בשנת המס הנוכחית.

מהו הסכום המינימלי שעצמאי חייב להפקיד לפנסיה?

כיוון שעצמאי צריך להפריש לעצמו את כספי הפנסיה, נקבע כי עד להכנסה בגובה מחצית מהשכר הממוצע במשק יהיה על העצמאי להפקיד 4.5% מהכנסותיו לקופת הפנסיה. הכנסה מעל לסכום זה ועד לגובה של השכר הממוצע במשק מחויבת בהפרשה בגובה 12.55%. את השכר הממוצע קובע מדי שנה המוסד לביטוח לאומי.

האם עצמאי יכול להחליט שלא להפקיד לקרן הפנסיה?

פנסיה חובה לעצמאיים כשמה כן היא. החל משנת 2017 גם עצמאיים חייבים בהפרשות לקופת הפנסיה וזאת על הכנסה השווה לגובה השכר הממוצע במשק. אין חובה לבצע הפקדה על סכום הכנסה הגבוה מהשכר הממוצע במשק. על אף האמור יש לציין כי ישנם יתרונות חשבונאיים להפקדת הפנסיה ומומלץ להתייעץ עימנו על היתרונות, החסרונות ולבצע תכנון מס.

מהי “הפרשה מלאה”?

בעוד שעצמאיים מחויבים להפקיד פנסיה רק עבור הכנסה בגובה של עד השכר הממוצע במשק, הם יכולים להחליט לבצע הפרשה מלאה. משמעותה של הפרשה מלאה היא הפרשת לקופת פנסיה או קופת גמל עד למלוא התקרה. בתמורה יקבל העצמאי הטבת מס בגובה אחוז המס השולי שלו. הטבה זו יכולה להיות משתלמת במיוחד ובתכנון מס נבחן האם לעסק מתאים לבצע הפרשה מלאה או לא.

כיצד עצמאי שהוא גם שכיר צריך להתנהל מבחינת פנסיה חובה לעצמאיים?

יש לבדוק כל מקרה לגופו ולבחון ראשית את ההפקדות אשר מתבצעות במסגרת עבודתו הקבועה של העצמאי. אם מתבצעת הפרשה לקופת פנסיה במסגרת העבודה ניתן לקזז את ההפקדות מאלו שנדרשות במסגרת העסק העצמאי. בכל מקרה מומלץ לפנות אלינו לבדיקה של הנושא ולא להתעלם מחובת ההפקדה.

האם ישנן השלכות לאי תשלום פנסיה לעצמאיים?

כן. עצמאיים אשר הכנסתם עולה על 63,306 ₪ בשנה (הסכום מעודכן לשנת 2021) ושלא הפקידו כספים לקופת הפנסיה על פי החוק עלולים להיות חשופים לקנסות. בטרם הטלת הקנס יתבקש העצמאי להפקיד את הכספים תוך 90 יום ואם לא יעשה זאת יוטל עליו קנס בגובה 500 ₪ (נכון לשנת 2021).

דוגמאות להפקדת פנסיה חובה לעצמאיים

הדוגמאות הבאות מיועדות להציג תמונה של חובת תשלום לקרן פנסיה. כל החישובים מתבצעים בעבור הכנסה בניכוי הוצאות מוכרות אך לפני ניכוי הפקדות לקופות גמל או קופות השתלמות:

דוגמה 1: הפקדות לעצמאי בעל הכנסה שנתית בגובה 84,000 ₪ בשנה (ממוצע של 7,000 ₪ בחודש):

דוגמה 2: הפקדות לעצמאי בעל הכנסה שנתית בגובה 204,000 ₪ בשנה (ממוצע של 17,000 ₪ בחודש):