header-icon
מדריך להקמת עסק – כל מה שחשוב לשים לב אליו מבחינה חשבונאית

הקמת עסק מאפס דורשת חשיבה מקדימה ומעמיקה. מומלץ לבנות תוכנית עסקית שבעזרתה אפשר יהיה לראות את התמונה המלאה הצפויה ובמקביל להתייעץ עם משרד רואי חשבון שיוכל ללוות את העסק משלביו הראשונים. לפתיחת העסק ישנן השלכות כלכליות שונות ומדריך זה נכתב כדי לעשות סדר במונחים שבוודאי תיתקלו בהם כבר בתחילת הדרך.

מה מחכה לכם במדריך:

• סוגי העסקים וההבדלים בניהם
• הכרות עם הוצאות מוכרות
• דיווח לרשויות השונות

עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ

הפעולה הראשונה שיהיה עליכם לעשות כדי לפעול ולקבל כספים היא לפתוח עסק ברשויות המס. יעמדו לרשותכם שלוש אפשרויות: עוסק פטור (בעבר זעיר), עוסק מורשה וחברה בע”מ.

עוסק פטור

עוסק פטור מקבל פטור מתשלומי מע”מ בלבד, אך הוא חייב בדיווח למס הכנסה ולביטוח הלאומי. ישות זו מתאימה עבור אלו שמתכננים שהכנסותיהם לא יעלו על 100,491 (נכון לשנת 2020). כמו כן, נותני שירות למגזר הפרטי כמו עסקים בתחום הקוסמטיקה, ספרות, טיפולים אלטרנטיביים ודומיהם, יראו יתרון בכך שהמחיר שיבקשו יוכל להיות נמוך כיוון שהוא לא יכלול את מרכיב המע”מ.

עוסק מורשה

עוסק מורשה מתאים לאלו אשר הכנסתם צפויה להיות מעל לתקרת עוסק פטור. כמו כן, בעלי מקצועות חופשיים כמו רו”ח, עו”ד, אדריכלים ואחרים לא יכולים לפתוח עוסק פטור. ישנם יתרונות לפתיחת ישות זו כמו אפשרות להזדכות במע”מ בעבור רכישות שונות לעסק וכמובן, אין תקרת הכנסה ולכן אין צורך לדאוג מהגדלת המחזור ומספר הלקוחות.

חברה בע”מ

חברה בע”מ מפרידה בין העסק לבין הבעלים ולמעשה פועלת כישות משפטית עצמאית כשהבעלים יכול לקבל משכורת וניתן לחלק דיבידנדים (תשלום שמעבירה החברה לבעלי המניות שלה, בדרך כלל מרווחים שנצברו בה או מעודפים כספיים). רוב העסקים אשר מתחילים את דרכם לא יפתחו חברה אלא אם מדובר על מפעל, סטארט אפ, שותפויות מסוימות ועסקים שמסיבות שונות התנהלות זו תהיה משתלמת יותר מבחינתם. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס כדי להחליט האם זוהי הישות המתאימה לעסק.

הוצאות מוכרות

הוצאות מוכרות הן כל ההוצאות אשר העסק יכול להזדכות עליהן, בין אם לקבל החזר במע”מ (לא רלוונטי לעוסק פטור) ובין אם להפחית את מדרגת מס הכנסה (נכון לכל סוגי העסקים). בין היתר ייחשבו כהוצאה מוכרת כל ההוצאות שנדרשו כדי לפתוח עסק כמו: מכשירים, שיפוץ המבנה (במקרה של שכירות במלואו, במקרה של עסק מהבית יש לבדוק את המקרה לעומק), תשלומים ליועצים ועוד.

במהלך פעילות העסק ניתן יהיה להזדכות על כל הוצאה ששייכת לעסק: שכירות, ארנונה, חשמל, ניירת, הוצאות תקשורת (טלפון נייד באופן חלקי), מחשב שמשמש לעסק ואחרות. במקרה שהעסק מתוכנן לפעול מהבית, ישנן הוצאות הבית כמו הארנונה, החשמל ואחרות אשר יחושבו באופן חלקי בלבד ומומלץ לפנות אל שירותי הנהלת חשבונות כבר בתחילת הדרך כדי לדעת על מה אפשר להזדכות.

הוצאות נוספות יהיו הפרשות כספים לקרן פנסיה, קרן השתלמות, תשלומי ביטוח (מבנה, אובדן כושר עבודה). חשוב להכיר את נושא ההוצאות כיוון שהתשלומים למס הכנסה והביטוח הלאומי מחושבים מהרווחים. עסק אשר יש לו הוצאות יפחית אותן מההכנסות ובסופו של דבר ישלם מס על החלק היחסי בלבד. להתייעצות בנושא, תמיד כדאי לפנות לרואה חשבון או ליועץ מס.

עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בעמ
חובת דיווח

כל הכנסה מחויבת בדיווח לרשויות המס. עובדים במקום מסודר יקבלו תשלום משכורת כשהמעסיק יהיה אחראי לבצע את הדיווח וההורדות השונות יתבצעו לפני תשלום המשכורת. במקרה של עסק או עסק המשולב עם עבודה במקום מסודר, חובת הדיווח חלה על בעל העסק. יש להגיש דיווח מסודר ולנהל ספרים בהתאם לחוק.

הדיווח הראשוני על העסק ועל כך שמתוכננות להיות הכנסות נעשה עם פתיחת העסק במס הכנסה. בשלב זה מס הכנסה יכול לקבוע מקדמות מס אותן יש לשלם. את הדיווח לרשות זו ולמע”מ יש לבצע פעם בחודשיים (לרוב) ועד ל-15 לכל חודש. עבודה עם משרד המעניק שירותי חשבונאות יחסוך וייעל עבורכם את ההתנהלות העצמאית ואת הדיווחים עבור העסק.

במקרה של עוסק פטור, הדיווח פשוט יותר ולרוב יתבצע אחת לשנה או אחת לארבעה חודשים (יכול להשתנות מעסק לעסק). גם כאן כדאי להיעזר בשירותי הנהלת חשבונות כדי לבצע את הדיווח בצורה מסודרת וכדי לקבל המלצות שיעזרו לעסק לגדול.

את התשלומים למס הכנסה ולביטוח הלאומי יש לשלם מדי חודש. עסקים חדשים יקבלו הערכה מראש משני המוסדות ובשנה הראשונה ישלמו את הסכום שנקבע כשזה יתעדכן בשנה שלאחר מכן בהתאם לרווחים שדווחו בשנה הקודמת.

חברה בע”מ מחויבת בדיווח כפול והניהול יתבצע על ידי רואה חשבון שמכיר את כללי הדיווח ויכול לעזור לחברה לגדול.