header-icon
ניהול חשבונות בעסקים דיגיטליים

בעידן הגלובלי החדש, רבים מפתחים עסקים דיגיטליים שמתנהלים בחו”ל או פועלים מול גורמים בחו”ל. לעוסקים בתחום ישנן שאלות רבות בנושא. מחובת דיווח ועד על מה ניתן להזדכות. במאמר זה נעשה סדר בדברים.

אם כבר התחלתם לפעול כעסק דיגיטלי או אם אתם חושבים להתחיל להקים עסק משלכם שכל כולו יהיה מבוסס על התקשרות אינטרנטית, אתם חייבים להכיר את החוקים ולהתנהל על פיהם. הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא שכל הכנסה חייבת בדיווח. ההתנהלות בעסק דיגיטלי אינה שונה, גם במקרה שהכנסות מחו”ל ובתוך כך, חשוב שתכירו לא רק את החובות שלכם אלא גם את הזכויות.

יותר עסקים מתנהלים מול לקוחות בחו”ל

בשנים האחרונות ובוודאי בשנה האחרונה חלה עלייה ביזמויות אינטרנטיות. לא רק פרילנסרים או עובדים מהבית אלא אנשים שמחליטים לעסוק בתחומי השיווק והמכירות לחו”ל. מפתיחת חנות באמזון, אטסי ודומות ועד מתן שירותים בפייבר ודרך פלטפורמות אחרות.

העולם נהיה גלובלי, עסקים מקבלים את כספם מכל העולם דרך פלטפורמות כמו פייפאל ולעתים במטבע וירטואלי. לצד אלו שמתמסרים לחלוטין לעסק, ישנם גם שכירים שמפתחים “עסק מהצד”, אם מתוך כוונה ליצור הכנסה נוספת ואם מתוך כוונה לעזוב בסוף את מקום העבודה ולהתמסר לעסק הדיגיטלי לחלוטין. כל אלה מחויבים כמובן בהצהרה על ההכנסות, אך זכאים גם להצהיר על ההוצאות.

הדרך להצהיר על הכנסות והוצאות

מבחינת רשות המיסים, ישנם שלושה סוגי עסקים: פטור, מורשה וחברה בע”מ. עוסק פטור מתאים לבעלי הכנסה אשר אינה עולה (נכון לשנת 2021) על 99,983 ₪. עוסק מורשה מתאים לבעלי הכנסה אשר עולה על גבול זה והוא חייב להגיש דו”חות דו חודשיים למע”מ (אלא אם נקבע אחרת) וזאת בנוסף לדו”ח השנתי למס הכנסה. חברה בע”מ היא ישות מורכבת יותר ובדרך כלל אין הצדקה לפתיחתה בעסק דיגיטלי ובמיוחד בתחילת הדרך. כאן: מדריך להקמת עסק תוכלו לקרוא בפירוט על אודות סוגי העסקים.

פתיחת תיק ברשויות המס מאפשרת לא רק לדווח על ההכנסות על פי חוק אלא גם על ההוצאות. רבים מחליטים להתנסות בתחום מתוך מחשבה שברגע שהם יתחילו להרוויח, אז הם יקימו עסק. עם זאת, יש להביא בחשבון כי גם הצהרה על הוצאות משמעותית וכך תוכלו להיות זכאים להחזרי מס בגין תשלומים שונים כמו: הקמת אתר, קורס שיווק, לוגו ועוד. אספו את כל החשבוניות ודווחו על ההוצאות, גם אם עוד אין לכם הכנסות.

האם יש לדווח על הכנסות גם כשהן לא נכנסות ישירות לחשבון הבנק?

העלייה בעסקים האינטרנטיים הובילה לכספים ש”מסתובבים” בין פלטפורמות שונות. לא עוד העברות בנקאיות, צ’קים ותשלום בכרטיס אשראי. עכשיו ישנה עלייה משמעותית בתשלומים שמתקבלים בפלטפורמות כמו פייפאל ובמטבעות וירטואליים. כאן המקום לציין כי כל תשלום ואפילו ברטר (שאינו תשלום אלא החלפת שירות אחד באחר), חייבים בדיווח.

כלומר, עצם העובדה שקיבלתם תשלום מחייבת אתכם להצהיר עליה ולהפיק חשבוניות, גם אם נדמה שאף אחד לא יכול לראות את העברת הכספים. זוהי נקודה חשובה שכל בעל עסק ובמיוחד בעל עסק דיגיטלי חייב להכיר ולהבין.

תשלומים בין מדינות

לא פעם העסק הדיגיטלי עובד מול לקוחות מסביב לעולם ולאו דווקא במטבע ישראלי. במקרים אלה יש לשים לב לנקודות הבאות:

• עסקה בין מדינות מתבצעת ללא תוספת מע”מ. בהתאם, אם נרכשו שירותים ומוצרים בחו”ל, העסק לא יוכל להזדכות במע”מ. העסק יכול להיות עוסק מורשה אך הוא לא יצטרך לגבות מע”מ מלקוחות בחו”ל.

• ניתן להזדכות על עמלות בגין משיכת כספים ועל עמלות המרת מטבע, אם יש כאלו. כל הוצאה נחשבת לצורך מס הכנסה וכדאי לדווח עליה.

• יש לנהל רישום ספרים ממש כמו כל עסק ואין זה משנה היכן הלקוחות נמצאים. אפשר להתנהל בחשבוניות דיגיטליות ולבצע את הדיווחים גם מרחוק.

כיצד מדווחים על הכנסות והוצאות בעסק דיגיטלי?

למעשה, הדיווח על ההכנסות וההוצאות אינו שונה באופן משמעותי מזה של העסק הפיזי. עוסק פטור צריך להגיש אחת לשנה דו”ח למס הכנסה ובו כלל ההוצאות וההכנסות. עוסק מורשה צריך להגיש דו”ח שנתי ובנוסף דו”ח דו חודשי (לרוב) למע”מ. במידה ולא בוצעו עסקאות בישראל, עדיין יש צורך לדווח למע”מ וכמו כן, אפשר להזדכות על רכישות שבוצעו כאן בארץ וליהנות מהחזר מע”מ גם אם אין תשלום לרשות זו.

אנו ממליצים לכל עוסק ולכל מי שחושב לפתוח עסק דיגיטלי לקבוע פגישת התייעצות ללא כל עלות וללא התחייבות. בפגישה נבחן את הנושא לעומק, איזה עוסק כדאי לפתוח ונוכל להנחות לגבי החובות והזכויות של העסק.