פתיחת עסק זעיר מהבית

החלטתם לעשות שינוי בחיים? לפתוח את העסק שתמיד חלמתם עליו או לשלב בין העבודה הקיימת לבין עסק נוסף? יכול להיות שזה הזמן שלכם לפתוח עסק זעיר מהבית. במה מדובר, מה המשמעות מבחינה כלכלית וחשבונאית וכיצד נכון להתנהל מול רשויות המס השונות? על כל השאלות נענה בכתבה זו.

הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא שהיום לא נהוג להשתמש במונח “עסק זעיר” אלא נכון להגיד “עוסק פטור”. רשויות המס שינו את ההגדרה מתוך כוונה להתייחס לעסק אשר פטור מתשלומי מע”מ (ואינו יכול להיות מזוכה מהם). תקרת ההכנסה אשר נקבעה לעוסק פטור (נכון לשנת 2020) עומדת על 100,491 ₪ בשנה. סכום זה מחושב על פי ההכנסות ולא על פי הרווחים וישנם תחומי עיסוק (בהם גם פסיכולוגים, רואי חשבון, עורכי דין ואחרים) שלא יכולים לפתוח עוסק פטור אלא עוסק מורשה או חברה.

לפתוח עוסק פטור ברשויות המס

פתיחת העסק תתבצע מול שלוש רשויות: מע”מ, מס הכנסה והביטוח הלאומי. את העסק יש לפתוח ברגע שישנה כוונה לקבל כספים. במידה והעסק עוד לא נפתח והתקבלו כספים, יש לדווח עליהם בהקדם וניתן להיעזר במשרדנו לצורך כך. על תהליך הפתיחה של העסק ברשויות השונות כתבנו במאמר כאן.

אלו אשר עובדים במקביל ליצירת עסק נוסף מהבית, צריכים גם כן לדווח על כל ההכנסות ולהביא בחשבון כי ניהול לא נכון של החשבונות ודיווח לא מקצוע, עלולים להוביל לדרגת מס גבוהה. הדרך להימנע מתשלומים גבוהים ללא הצדקה היא לפנות אל שירותי הנהלת חשבונות ולתת לאיש מקצוע המתמחה בתחום (רו”ח או יועץ מס) לבצע את החישובים הנדרשים.

הוצאות מוכרות לעסק המתנהל מהבית

ניהול עסק זעיר מהבית (פטור) דורש התנהלות חשבונאית כמו כל עסק. העסק לא משלם תשלומים למע”מ ולא מזוכה בו, אך עליו לשלם תשלומים למס הכנסה בעבור הרווחים השנתיים. כדי לחשב את הרווחים של העסק יש לקחת את כל ההכנסות, להפחית את ההוצאות ולחשב את גובה המס על הרווח שנותר.

עסקים אשר מתנהלים מחוץ לבית יכניסו את הוצאות המשרד במלואן וימצאו כי הפרדה בין ההוצאות של העסק לבין ההוצאות האישיות היא פשוטה וקלה. לעומתם, עסקים שמתנהלים מהבית צריכים לדעת מהן ההוצאות המוכרות כדי להכניס אותן לתוך התחשיב ולשלם את גובה המס הנכון. בין היתר ההוצאות הבאות יכולות להיות מחושבות בתוך הוצאות העסק:

ארנונה, חשמל וועד בית – ניתן להציג חלק מהוצאות הארנונה, החשמל, וועד הבית כהוצאה מוכרת וזאת כל עוד חלק מהבית משמש לצרכי העסק.

תשלום שכירות או משכנתא – תשלומי השכירות או המשכנתא יכולים להיות מוכרים לצורך חישוב מס כל עוד העסק פועל מהבית.

טלפון ותקשורת – גם הוצאות התקשורת והטלפון יכולים להיות מוכרים לצורך מס באופן חלקי וזאת כיוון שהשירותים הללו משמשים גם את בני הבית ואינם משמשים במלואם לצורך הפעלת העסק.

ציוד לעסק – ריהוט משרדי, ניירות להדפסה, דיו, ציוד אלקטרוני ואפילו מזגן, יכולים להיות מוכרים לצורך חישוב הוצאות העסק. יש לשמור את כל הקבלות ולהעבירן למשרד המטפל בתיק שלכם.

♦ שימו לב כי ניתן להעביר את כל הניירת באמצעות האפליקציה הייחודית של רוזנבלט אשר בנינו עבורכם ומותאמת במיוחד למי שעסוק בעבודות נוספות ואין לו זמן מיותר להעביר ניירת מדי חודש.

הנהלת חשבונות אונליין
פתיחת עסק במקביל לעבודה – תפקידו של רואה החשבון \ יועץ המס

שכירים אשר מחליטים לפתוח עסק צריכים להתנהל בצורה חכמה מול רשויות המס השונות. בכל מקרה יש לדווח על ההכנסות למע”מ, למס הכנסה ולביטוח הלאומי, אך צריך להביא בחשבון מרכיבים שונים כדי להימנע מתשלומים מעבר לסכום הנדרש. חישוב לא נכון של ההכנסות עלול להוביל לתשלומים גבוהים ולהעמיד את מידת כדאיות ניהול העסק בסימן שאלה.

אין להסתפק רק בדיווח של המעסיק על המשכורת אלא יש לדאוג לדיווח עצמאי בכפוף לחוק. מומלץ להתייעץ עם משרד רואי חשבון שמכיר את התחום ושעוסק גם עם שכירים שעובדים בנוסף מהבית וזאת כדי להפוך את העסק לכדאי מבחינה חשבונאית. גם כאשר מדובר בעסק שההכנסות שלו נמוכות ובעסק שמתנהל מהבית ישנה חשיבות עליונה לבדיקת החשבונות ודיווח נכון לרשויות המס.

נשמח לעמוד לרשותכם

חושבים לפתוח עסק פטור מהבית? כבר התחלתם בעיסוק נוסף אך אתם לא יודעים כיצד לדווח על כך לרשויות -אנחנו עומדים לרשותכם. לייעוץ ושאלות ולפרטים נוספים אודות האפליקציה הייחודית שלנו השאירו פרטים באתר או צרו קשר טלפוני.