header-icon

חשבתם על רעיון שישנה את העולם? משוכנעים שיש לכם את “הדבר” הבא או פשוט מיזם שעומד להיות גדול? כדי להפוך את התוכנית שנמצאת בראשכם ועל הנייר למציאות יהיה עליכם לבצע פעולות רבות ואחת מהן היא לגייס כספים. ברגע שאתם מתכוונים להיכנס למיזם בכל הכוח, תצטרכו למצוא מקורות מימון שיעזרו לכם להגשים אותו.

עליכם להביא בחשבון כי בכל סבב גיוס תאבדו אחוז מהחברה שלכם. לאורך הדרך תצטרכו לבצע יותר ממשא ומתן אחד ותאלצו לפנות למשקיעים שונים. בכתבה זו נבחן איך ניתן לבצע גיוס הון לחברה תוך התחשבות בפן הכלכלי של החברה.

שלב ראשון – הכנה לקראת גיוס משקיעים

גיוס משקיעים דורש עבודות הכנה, עוד לפני הפגישה עם המשקיעים הפוטנציאליים ולפני שהמיזם עולה לאוויר כדי לשווק אותו לקהל הרחב, יש לשווק את הרעיון למשקיעים ואין זה משנה אם מדובר בקרובי משפחה, אנג’לים או משקיעים אחרים.

המשקיעים ירצו לדעת מה הם הסיכויים, מה הם הסיכונים, ולהעריך את יכולת ההצלחה של המיזם. לשם כך יתכן שהם ישאלו שאלות רבות ובהן גם: מה הרעיון? איזה רקע יש לכם ולשאר אנשים הצוות, כמה כסף המיזם צריך כרגע ולאילו צרכים, ומהם האחוזים המוצעים בתמורה להשקעה. בנוסף לכל אלה המשקיעים ירצו לדעת מהו הרקע שלכם ויבקשו לראות תוכנית פעולה. גיוס הון לסטארט אפ מתחיל בהכנת החומר.

שלב שני – מימון ראשוני

גיוס כספים לסטארט אפ יתבצע במספר סבבים ולרוב בסבב הראשוני המימון יהיה עצמי ומהסביבה הקרובה. כשהמיזם הוא בגדר רעיון בלבד, מעטים מהמשקיעים הגדולים ובעלי הממון שיסכימו להצטרף. אלו ירצו בדרך כלל לראות תוכניות ברורות ואב טיפוס של הרעיון (בין אם מדובר במוצר פיזי או דיגיטלי). לעומתם, חברים ומשפחה או אנשים קרובים אחרים יכולים לתמוך ברעיון על בסיס האמונה שלהם בכם.

שלב זה חשוב ויכול לשמש למטרות שונות. הוא יוכל לעזור לכם ליצור אב טיפוס, להעסיק צוות ראשוני, לצאת למחקרי שוק ולהקים את החברה. חברים, קרובים ומשפחה אשר ישקיעו במיזם יוכלו לעשות זאת בתמורה למניות, אחוזים או כהלוואה אישית. כל האפשרויות קיימות ועליכם להחליט מראש מה תרצו לתת בתמורה.

שלב שלישי – גיוס הון ממענקים

לפני הפניה לציבור הרחב או למשקיעים ואנג’לים, יש לבחון אלו מענקים המיזם יכול לקבל. גיוס הון מקרנות סיוע וממענקי מדינה כמו תכנית תנופה, תוכנית החממות ומקומות נוספים, יכול להיות משמעותי למיזם. ישנם גופים רבים שעומדים לרשות היזמים.

חלקם מהגופים מציעים מעניקים למיזמים שעומדים בסטנדרטים הספציפיים עליהם ניתן לקרוא וחלקם מציעים הלוואות בתנאים מועדפים. הכספים יכולים לעזור לפיתוח בטא, להגדיל את צוות העבודה ולהתכונן היטב לשלבי הגיוס הבאים.

שלב רביעי – פניה למימון המונים

היום ניתן לגייס כספים מהציבור הרחב. דרך פלטפורמת מימון המונים יכול המיזם לקבל דחיפה משמעותית למעלה. מעבר ליכולת לקבל את הכספים שישמשו לפיתוח נוסף כל המיזם, מדובר על קמפיין פרסומי שיכול להשפיע על ההצלחה של המיזם גם בהמשך הדרך. המשקיעים הפרטיים ייקחו חלק במיזם ויהיו השגרירים הראשונים שלו כשיצא לציבור הרחב.

לפני גיוס הון דרך מימון המונים יש לבצע פעולות הכנה. מימון שכזה כרוך בעלויות ליצירת הקמפיין ויש להתכונן לכך מראש. בשלב זה חשוב להכיר את ההוצאות, לרבות ההוצאות על התמורה ולדעת מהו הסכום שבשלב זה המיזם רוצה לגייס. יחד נוכל לבצע את החישובים הנדרשים ולרדת לפרטי פרטים שיובילו להצלחה הכלכלית של המימון.

שלב חמישי – גיוס משקיעים ופניה לאנג’לים

ברגע שהמיזם קורם עור וגידים וכשהוא מוכן להציג למשקיעים תוכנית עסקית וגרסת בטא של המוצר, אפשר לפנות לגיוס הון ממשקיעים ואנג’לים. במידה ופרויקט מימון ההמונים נחל הצלחה, יש לנצל את הטיימינג ולמשוך את המשקיעים תודות להצלחה בשלב הקודם.

חשוב מאד לדעת בשלב זה מהו סכום הגיוס הרצוי, כמה אחוזים מהחברה תרצו לתת בתמורה ולהתייעץ עם אנשי המקצוע המתאימים כדי לפנות לגורמים השונים בצורה הנכונה.

כיצד נוכל לעזור לכם?

אנחנו ברוזנבלט מנוסים בתחום גיוס משקיעים, גיוס הון ומכירים היטב את המענקים השונים ולכן נוכל לספק לכם שירות מלא בהתאם לצרכי המיזם. תהליך גיוס כספים לסטארט אפ הוא מורכב ודורש בחינה של מרכיבים רבים ואנו נעמוד לצידכם לאורך כל הדרך. נסייע בהכנת תוכנית עסקית, בפעולות הכנה שנדרשות לגיוס, בהכוונה לגורמים המתאימים לגיוס ועוד. לפרטים נוספים השאירו את פרטיכם או צרו קשר ונשמח להיפגש.