header-icon
מיסוי על השכרה לטווח קצר (AIR BNB)

השינויים שחלו בחיינו בעקבות המהפכה הדיגיטלית עוד לא ניתנים לסיכום. האינטרנט עשה הרבה דברים ואחד מהם הוא לחבר בין אנשים שלא הכירו מעולם לפני כן. הסנוניות הראשונות לכך היו הרשתות החברתיות ומאז קמו פלטפורמות רבות שתפקידן לפתוח הזדמנויות עסקיות ואחת מהן היא AIR BNB.

פלטפורמת AIR BNB אשר עלתה לאוויר בשנת 2009 מאפשרת לכל בעל נכס להציע אותו להשכרה לטווח קצר. היא מאפשרת לאנשים מכל העולם לבוא בקשר עם אחרים, מכל מקום, בלי להכיר לפני כן. בשנת 2013 היו רשומים כ-7,000 נכסים להשכרה קצרת טווח בישראל ומאז מספרים אלו גדלו משמעותית. ההשכרה פשוטה, אינה דורשת התעסקות עם גביית תשלום, אך לצד זאת חשוב להבין כי מדובר בהכנסה לכל דבר ולהכיר את השלכות המיסוי.

כל הכנסה חייבת בהצהרה על פי חוק

כלל אצבע פשוט קובע כי יש להצהיר על כל הכנסה. אמנם, בתחילת הדרך רשות המיסים עוד למדה את נושא ההכנסות דרך האינטרנט ופלטפורמת AIR BNB, אך היום ברור כי מדובר בהכנסה לכל דבר ועניין. ההכנסה מחייבת רישום מתאים, הגשה של דו”ח שנתי על פי החוק ולבצע ניהול ספרים.

מחזיקי נכסים אשר משכירים אותם יכולים לבחור באחד מתוך שלושה מסלולי מס ולבצע חישובי מס שיטיבו עימם. במקרה של השכרה לטווח קצר רשות המיסים רואה את ההכנסה כהכנסה מעסק ולא משכירות ולכן החישובים שונים כפי שנפרט מיד.

מיסוי השכרה לטווח קצר (AIR BNB) – חישוב והתנהלות נכונה

רשות המיסים בוחנת שורה של גורמים כדי לקבוע האם מתקיים עסק או לא. בין היתר היא בוחנת האם נדרשת התעסקות מתמדת לצורך קיום ההכנסה, האם יש צורך בהתארגנות מיוחדת, כל כמה זמן על הבעלים לעסוק בתחום שממנו הוא מכניס כסף ועוד. בניגוד להשכרת נכס לטווח ארוך, אשר לרוב אינו דורש התעסקות יום יומית, השכרה לטווח קצר דורשת היערכות לפני שהשוכרים מגיעים ואחריהם, היא דורשת עבודות תחזוקה, פעולות שיווק ועוד. כיוון שכך, ההכנסה מהשכרה לטווח קצר נחשבת לעסק.

כיוון שהשכרה לטווח קצר נחשבת לעסק, המיסוי בהתאם והוא ייקבע כמו בכל עסק אחר. יש להסתכל על ההכנסות השנתיות ולחשב את מדרגות המס. בחישוב המס יש לבחון את ההכנסות, אך גם את ההוצאות ובהן יכולות להיות גם הוצאות תחזוקה ושיווק.

בנוסף לכל אלה, בחישוב יש להביא בחשבון את ההטבות שבעל העסק יכול ליהנות מהן. נקודות זיכוי, מגורים באזורים שמעניקים הנחה במס, נישומים מעל לגיל 60 ועוד גורמים יכולים להוביל להפחתת מס. כמו כן, אם אחזקת הנכס דורשת העסקת עובד, יש לקזז את משכורתו ולרשום אותה כהוצאה לכל דבר ועניין.

פתיחת עסק השכרה לטווח קצר

המבחן הראשון שצריך להתקיים הוא מבחן בדיקת קיומו של העסק. ברגע שנקבע כי ההשכרה לטווח הקצר היא עסק לכל דבר יש לפתוח תיק ברשויות המיסים. אם ההכנסות אינן עולות על תקרת עוסק פטור, ניתן לפתוח תיק עוסק פטור ואז יש לזכור כי אי אפשר להתקזז על מע”מ בהוצאות. אם תקרת ההכנסות השנתית עולה על תקרת עוסק פטור, יש לפתוח עוסק מורשה ואז אפשר גם להתקזז על הוצאות שונות במע”מ.

בטרם קבלת ההחלטה איזה עסק לפתוח ברשות המיסים, כדאי להסתכל על התמונה המלאה ולבחון את ההשלכות של מיסוי השכרה לטווח קצר. כמו בכל עסק, מומלץ לבחון את היתרונות והחסרונות, לבצע הערכת הכנסות והוצאות ולהבין את ההשלכות הכלכליות כולן. מעבר לתשלומי מס, קיימות הוצאות שונות ובהן הוצאות תחזוקת הנכס, פרסום ואחרים. בחינה מעמיקה של כל אלו היא הראשונה שיש לעשות, עוד לפני פרסום הנכס בפלטפורמת AIR BNB.

לתכנן את הדרך – יחד

אל משרד רוזנבלט רואי חשבון מגיעים בעלי עסקים, חברות וגם יזמים שנמצאים בתחילת דרכם. אנו שמחים לבדוק את העסק עוד משלב הרעיון, להסביר מה ההשלכות הכלכליות, לבדוק היתכנות וכדאיות ולבצע תכנון מס כבר בתחילת הדרך. שוקלים להציע את הנכס שברשותכם להשכרה לטווח קצר? צרו איתנו קשר בכל שאלה ואנו נדאג שתתחילו ברגל ימין.